Wat is branding?

Wat is branding?

Wat is branding?

Ik hoor er veel ondernemers over praten… Een aantal van hen snapt écht wat het is en maar een enkeling weet het toe te passen. Maar elke ambitieuze ondernemer wil er iets mee doen: branding.

Helaas kom ik nog steeds veel ondernemers tegen die niet precies weten wat branding is. En om het toe te passen voor jouw onderneming is het uiteraard essentieel om te weten waar je het over hebt.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: branding is een gevoel, een beleving. Mensen hebben bepaalde associaties en gevoelens bij een merk. Je zult als ondernemer goed moeten weten waar jouw bedrijf, product of dienst voor staat om het over te kunnen brengen als een sterk merk. Wanneer je wilt dat jouw klanten bepaalde associaties bij je merk hebben, zul je eerst moeten weten wélke je wilt uitstralen. Om een goede strategie te bepalen, moet je eerst weten wat je missie en visie zijn. Zo zijn er nog een aantal zaken die je moet bepalen voor jouw branding, deze leer ik je graag tijdens een VIPdag of Branding Workshop.

Branding breng je niet over op je klanten door je kernwaarden, missie, visie en meer op een briefje aan ze te geven. Nee, het draait dus om een gevoel, een ervaring, een beleving. Je gaat ook niet alleen naar Starbucks voor de koffie, maar ‘proeft’ ook van de unieke ervaring. Na een dag shoppen bij IKEA maken ze je aan het eind nog eens duidelijk waar ze voor staan, door een hotdog van €0,50 aan te bieden bij de kassa. Het is bewezen dat bedrijven die een sterk merk hebben, een hogere waarde hebben dan bedrijven met exact hetzelfde product, maar dan van betere kwaliteit. Sterke merken verkopen meer producten tegen een hogere prijs, omdat klanten zich kunnen identificeren met de personaliteit van het merk.

Dus: branding is geen logo, huisstijl, website of mooi product. Branding is een ‘pakketje van unieke waarden’ die een ervaring, gevoel en beleving overbrengen op de klant. Uiteraard kan de juiste visuele identiteit hier zeker aan bijdragen, daarom biedt Crush Creatie een combinatie van branding én design. Zo komt de ‘vrouwelijke touch’ die Crush Creatie wil uitdragen terug in alle visuele uitingen, maar ook in werkwijze, communicatie, klanten, het team van Crush Creatie, en ga zo maar door.

Benieuwd hoe jij branding kunt inzetten voor jouw merk? Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Zie ik je snel bij mij op kantoor voor een lekker kopje koffie?

 

Liefs,
Iris

 

About the Author

Leave a Reply