Waarmee wordt jouw merk geassocieerd?

Waarmee wordt jouw merk geassocieerd?

Waarmee wordt jouw merk geassocieerd?

Een ‘brand’ of merk is als het ware een netwerk van associaties in het hoofd van jouw klant. Als ondernemer moet je weten waarmee je merk wordt geassocieerd om bepaalde associaties te versterken of te minimaliseren.

Je zult vast denken; heel fijn om te weten Iris, maar hoe pak ik dit aan? Daar ga ik je bij helpen! Een vast onderdeel dat terugkomt tijdens de Branding Workshop en Branding VIPdag is het associatieweb. In deze blog ga ik laten zien hoe je dit zelf kunt doen.

Stap 1 – Maak een netwerk van alle associaties die je kunt bedenken over jouw merk

Let op dat je niet alleen de associaties opschrijft waar je zelf blij van wordt. Wees eerlijk en schrijf alle associaties op die op dit moment aan jouw merk ‘kleven’.

Stap 2 – Vraag aan klanten en mensen in je omgeving waar zij jouw merk mee associeren

Dit kan soms eng en confronterend zijn, maar wel heel belangrijk. Geef deze personen de ruimte om eerlijk en open te zijn en dus niet alleen associaties te benoemen die voor jou gewenst zijn.

Stap 3 – Waar zit jouw passie?

Waar zit jouw passie? Wat inspireert en motiveert jou? Waarom ben je trots op je merk? Vul het associatieweb aan met kernwoorden die horen bij jouw passie.

Stap 4 – Filter gewenste en ongewenste associaties

Ga door je associatieweb en zet een cirkel om de vijf associaties waar jij het liefst mee geassocieerd zou willen worden. Zet daarna een streep onder de vijf minst gewenste associaties.

Stap 5 – Werken aan je merk

Nu is het zaak om de gewenste associaties te versterken en de ongewenste associaties te minimaliseren. Zorg ervoor dat je geïdentificeerd wordt met de associaties die voor jouw bedrijf gewenst zijn. De juiste strategische keuzes op het gebied van branding zijn hiervoor essentieel.

Nu je deze informatie hebt kun je gaan bedenken op wat voor manier jouw branding ingezet moet worden om de juiste visuele identiteit te bereiken. Werk aan de winkel dus! 🙂

Je zult erachter komen dat het niet makkelijk is. Ik help je graag! Schrijf je in voor een Branding VIPdag of plan een Branding Workshop.

About the Author

Leave a Reply