Ontdek wat jouw bedrijf uniek maakt

Ontdek wat jouw bedrijf uniek maakt

Ontdek wat jouw bedrijf uniek maakt

Waarschijnlijk bied je een product of dienst aan, waarin je niet de enige bent. Toch kiest een klant wel óf niet voor jou. Wanneer een potentiële klant zich kan identificeren met jouw ‘brand’ zal die keuze sneller op jou vallen.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je opvalt tussen alle andere aanbieders? En hoe kom je erachter wat jouw bedrijf nou écht uniek maakt?

 

Merkwaarden

Stel voor jezelf 5 merkwaarden vast. Merkwaarden geven aan waaraan jij te herkennen bent, wat onmisbaar is in jouw bedrijf en wat je juist anders doet dan rest. Het gaat dus niet over wát jouw bedrijf doet, maar hoé!

 

Qualifiers & differentiators

Wees kritisch in het selecteren van merkwaarden. Vind zoveel mogelijk differentiaties en vermijd de qualifiers. Qualifiers zijn minimale vereisten van jouw onderneming. Dit zou voor Crush Creatie bijvoorbeeld de merkwaarde ‘creatief’ kunnen zijn. Niet onderscheidend natuurlijk en waarschijnlijk zijn alle concullega’s dit ook.

Ga op zoek naar differentatiors. Dit zijn merkwaarden die jouw bedrijf uniek en relevant maken voor je klanten. Voor Crush Creatie is dit bijvoorbeeld ‘stijlvol’. Een merkwaarde waardoor bepaalde klanten (de ideale klanten van Crush Creatie) aangetrokken worden en waarin Crush Creatie zich onderscheidt van de rest.

 

Succes

Heb jij al 5 sterke merkwaarden vastgesteld? Zo niet, start daar dan direct mee. Stel jezelf vragen als; wat maakt je merk uniek, wat maakt je merk onderscheidend en wat maakt jouw merk waardevol voor de doelgroep?

Overigens gebruik je de merkwaarden niet alleen om je ideale klant aan te trekken. Bij alle keuzes die je maakt voor jouw onderneming kun je jezelf afvragen of het past bij de merkwaarden. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen. Wanneer een samenwerkingspartner niet past bij jouw merkwaarden, is dit waarschijnlijk geen goede match.

 

Meer weten?

Wil je meer leren over branding? Laten we dan samen de toon zetten voor jouw merk! Plan een Branding Workshop of ga 1-op-1 met mij aan de slag tijdens een Branding VIPdag.

 

About the Author

Leave a Reply