Thank you for 2017

Thank you for 2017

Mijn laatste bericht van 2017 wordt een dikke shoutout naar iedereen waar ik dit jaar mee én voor heb mogen werken! Het was een topjaar voor Crush Creatie en dat was zonder deze toppers zeker niet gelukt.

 

Hieronder een volgt een lijstje met iedereen die ik wil bedanken voor 12 succesvolle maanden. In de hoop dat jullie een kijkje nemen op hun website, je laten inspireren door hun diensten en/of zien wat een schitterende producten ze verkopen.

 

Mrs Designs

Beautysalon Sandra

Wellness & Spa De Ontspanning

Milou Thijssen

Char Tea Specialist

Cup of Copy

Stijlvol Creatie

Get Shaped

IDecco ballondecoratie

Everythingaboutme.nl

Léonce Lemmens

Roosies.com

Print Unlimited

Sandra Kret

Bogaart Tuinmeubelen

De Lau Support

Terug Naar De Natuur

Elivado

By José Chan

Reidunn van Riessen

Fab&Fit

Cake and More

Schoonheidssalon Anne

Wim Peters Kwekerijen

Lisa Kouwenberg

Bnbmanager

Business Babes NL

Hermanides Advocaten

Laura’s Advies

Vliegen en Parkeren

Romana Switzer

Studio Bravoure

Lizzy van Hijkoop

VVA innovatisering

Maaike Bikker

Dare To Be She

Edumar Metaalbewerking

Sapling Media

Brabant Accountants & Belastingadviseurs

Gonect

Ultimate House Merchandise

 

Bedankt allemaal en graag tot volgend jaar! 🙂

 

P.S. uiteraard wens ik iedereen hele fijne feestdagen!
P.S.S. én een knallend nieuwjaar!

Ontdek wat jouw bedrijf uniek maakt

Ontdek wat jouw bedrijf uniek maakt

Waarschijnlijk bied je een product of dienst aan, waarin je niet de enige bent. Toch kiest een klant wel óf niet voor jou. Wanneer een potentiële klant zich kan identificeren met jouw ‘brand’ zal die keuze sneller op jou vallen.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je opvalt tussen alle andere aanbieders? En hoe kom je erachter wat jouw bedrijf nou écht uniek maakt?

 

Merkwaarden

Stel voor jezelf 5 merkwaarden vast. Merkwaarden geven aan waaraan jij te herkennen bent, wat onmisbaar is in jouw bedrijf en wat je juist anders doet dan rest. Het gaat dus niet over wát jouw bedrijf doet, maar hoé!

 

Qualifiers & differentiators

Wees kritisch in het selecteren van merkwaarden. Vind zoveel mogelijk differentiaties en vermijd de qualifiers. Qualifiers zijn minimale vereisten van jouw onderneming. Dit zou voor Crush Creatie bijvoorbeeld de merkwaarde ‘creatief’ kunnen zijn. Niet onderscheidend natuurlijk en waarschijnlijk zijn alle concullega’s dit ook.

Ga op zoek naar differentatiors. Dit zijn merkwaarden die jouw bedrijf uniek en relevant maken voor je klanten. Voor Crush Creatie is dit bijvoorbeeld ‘stijlvol’. Een merkwaarde waardoor bepaalde klanten (de ideale klanten van Crush Creatie) aangetrokken worden en waarin Crush Creatie zich onderscheidt van de rest.

 

Succes

Heb jij al 5 sterke merkwaarden vastgesteld? Zo niet, start daar dan direct mee. Stel jezelf vragen als; wat maakt je merk uniek, wat maakt je merk onderscheidend en wat maakt jouw merk waardevol voor de doelgroep?

Overigens gebruik je de merkwaarden niet alleen om je ideale klant aan te trekken. Bij alle keuzes die je maakt voor jouw onderneming kun je jezelf afvragen of het past bij de merkwaarden. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen. Wanneer een samenwerkingspartner niet past bij jouw merkwaarden, is dit waarschijnlijk geen goede match.

 

Meer weten?

Wil je meer leren over branding? Laten we dan samen de toon zetten voor jouw merk! Plan een Branding Workshop of ga 1-op-1 met mij aan de slag tijdens een Branding VIPdag.

 

Kijkje achter de schermen (WK 45)

Kijkje achter de schermen (WK 45)

Wat jullie vaak zien zijn de resultaten van mooie projecten waaraan ik heb mogen meewerken. Maar wat jullie bijna nooit zien (bijna, want ik geef vaak sneak peaks op Insta Stories) is de weg daar naartoe. Het leek me leuk om een kijkje achter de schermen te geven en daarom legde ik week 45 voor jullie vast.

Maandag

Mijn werkdag start deze week in ‘s-Hertogenbosch. Ik heb een Branding VIPdag gepland met Romana Switzer. Romana is sinds deze maand voor zichzelf begonnen als orthomoleculair voedingsdeskundige en daar hoort natuurlijk een sterke branding bij. Werk aan de winkel dus!

Na een dag hard werken met Romana in de Yoghurt Barn, vertrek ik om 17:00 uur weer voldaan naar huis. Ambitieuze ondernemers adviseren is een van de leukste dingen van mijn werk. Het is zo gaaf om anderen te kunnen inspireren en om samen een stategisch plan op te stellen zodat de branding het merk zal gaan versterken.

In de avond werk ik thuis nog even verder. Er staat in het nieuwe jaar namelijk een spannend project op de planning met Eline van Elivado. Hierover ga ik jullie nog niet heel veel vertellen, dat komt later. Maar ik ging opzoek naar geschikte locaties om dat project uit te voeren. En met succes, want er zijn twee hele toffe plekken uitgekomen.

Dinsdag

Dinsdag sta ik vroeg op. Voordat ik naar kantoor ga, staat er namelijk iets leuks op de planning. Lizzy van Hijkoop heeft een aantal ondernemersvragen voor me, die ze gaat verwerken in haar ‘droombaanverhalen‘.

Na het interview vertrek ik naar kantoor, waar ik de hele dag aan verschillende opdrachten werk.

Woensdag

Woensdag breng ik weer de hele dag door op kantoor. Het wordt uiteindelijk een kantoordag met een gouden randje, want ik geef akkoord op de laatste opdracht voor dit jaar; dat wil zeggen dat 2017 compleet zit volgeboekt! Super trots en heel erg dankbaar ga ik de laatste maanden van dit jaar in. Er staan alweer een heleboel leuke intakegesprekken gepland voor januari, dus wacht niet te lang als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor een samenwerking met Crush Creatie.

Donderdag

Donderdag staat in het teken van logo’s. Deze week maakte ik voor maar liefst vier ondernemers nieuwe logo’s. Een nieuw logo start altijd met twee logo voorstellen (het hele proces legde ik al eens uit). Donderdag presenteerde ik de voorstellen aan alle ondernemers. Ik kan ze jullie natuurlijk nog niet laten zien, maar wel een kleine preview geven.

 

Vrijdag

Vrijdag is een spannende dag! De nieuwe webshop van Mrs Designs gaat live! Een project waar we vanaf februari dit jaar kei hard aan hebben gewerkt. Ga zeker even een kijkje nemen, want ook de nieuwe kerstcollectie staat erop (PRACH-TIG!). En dit weekend ontvang je ook nog eens 20% korting op de hele collectie!

In de middag breng ik een bezoekje aan Perron C. Een super inspirerend kantoor waar creative ondernemers werken in een eigen kas. Altijd leuk om mede-ondernemers te ontmoeten. En goed nieuws, ze hebben nog één werkruimte vrij. Dus mocht je opzoek zijn naar een inspirerend kantoor in het zuiden des lands, dan moet je zeker even contact opnemen!

Ik ga relaxed het weekend in en kijk alle live sessies van ‘Business Babes Live‘ terug. Een Facebook live sessie waarin vier sprekers meer vertellen over online zichtbaarheid. Een van de onderwerpen is branding, dit mocht ik op me nemen. Super inspirerend om hier aan mee te werken!

Vrijdagavond luidt ik het weekend in bij Glow.

Zaterdag

Zaterdag start ik in de ochtend vaak met het beantwoorden van de laatste mails van die week en eventueel het afronden van wat kleine projecten. Daarna sluit ik de ‘winkel’ en ga ik genieten van het weekend.

Ook deze zaterdag begin ik met wat laatste werkdingen en daarna vertrekken we voor een leuke middag in de Winter Efteling. Alles was helemaal aangekleed in winterse sferen, waardoor er een knusse, warme sfeer hangt door het hele park. Wat een gezellig dag!

Zondag

En nu is het alweer zondag. Wauw, wat vliegt de tijd! Op het moment dat ik dit schijf geniet ik van een lekker ontbijtje en maak ik me klaar voor een rondje hardlopen in de bossen. Vanmiddag breng ik een bezoek aan de open dag van SintLucas (waar ik jaren geleden een grafische opleiding volgde) en staat er een verjaardag op de planning. Ik heb zin in vandaag en ben benieuwd wat volgende week me weer gaat brengen…

Liefs,
Iris

Waarmee wordt jouw merk geassocieerd?

Waarmee wordt jouw merk geassocieerd?

Een ‘brand’ of merk is als het ware een netwerk van associaties in het hoofd van jouw klant. Als ondernemer moet je weten waarmee je merk wordt geassocieerd om bepaalde associaties te versterken of te minimaliseren.

Je zult vast denken; heel fijn om te weten Iris, maar hoe pak ik dit aan? Daar ga ik je bij helpen! Een vast onderdeel dat terugkomt tijdens de Branding Workshop en Branding VIPdag is het associatieweb. In deze blog ga ik laten zien hoe je dit zelf kunt doen.

Stap 1 – Maak een netwerk van alle associaties die je kunt bedenken over jouw merk

Let op dat je niet alleen de associaties opschrijft waar je zelf blij van wordt. Wees eerlijk en schrijf alle associaties op die op dit moment aan jouw merk ‘kleven’.

Stap 2 – Vraag aan klanten en mensen in je omgeving waar zij jouw merk mee associeren

Dit kan soms eng en confronterend zijn, maar wel heel belangrijk. Geef deze personen de ruimte om eerlijk en open te zijn en dus niet alleen associaties te benoemen die voor jou gewenst zijn.

Stap 3 – Waar zit jouw passie?

Waar zit jouw passie? Wat inspireert en motiveert jou? Waarom ben je trots op je merk? Vul het associatieweb aan met kernwoorden die horen bij jouw passie.

Stap 4 – Filter gewenste en ongewenste associaties

Ga door je associatieweb en zet een cirkel om de vijf associaties waar jij het liefst mee geassocieerd zou willen worden. Zet daarna een streep onder de vijf minst gewenste associaties.

Stap 5 – Werken aan je merk

Nu is het zaak om de gewenste associaties te versterken en de ongewenste associaties te minimaliseren. Zorg ervoor dat je geïdentificeerd wordt met de associaties die voor jouw bedrijf gewenst zijn. De juiste strategische keuzes op het gebied van branding zijn hiervoor essentieel.

Nu je deze informatie hebt kun je gaan bedenken op wat voor manier jouw branding ingezet moet worden om de juiste visuele identiteit te bereiken. Werk aan de winkel dus! 🙂

Je zult erachter komen dat het niet makkelijk is. Ik help je graag! Schrijf je in voor een Branding VIPdag of plan een Branding Workshop.

TIP: Maak eigen designs!

TIP: Maak eigen designs!

Je kent het wel… Je wilt een mooie post voor social media maken, maar hebt zelf niet de juiste tools en/of kennis om professionele content te maken. En om nou voor zo’n ‘simpele post’ een creatief bureau in te schakelen vind je ook wat overdreven.

Herkenbaar? Dan deel ik vandaag een gouden tip met je: Canva. Canva is een gratis online programma waarin je grafische ontwerpen kunt maken voor bijvoorbeeld social media. De werkomgeving is speciaal gemaakt voor niet-designers, waardoor alles vrij snel zichzelf wijst.

Eerlijk is eerlijk, voor het ontwikkelen van een sterk merk heb je professionele hulp nodig. Maar als het aankomt op een mooie quote voor social media, kun je gerust zelf gaan experimenteren met Canva.

Uiteraard is de basis het belangrijkste, let op dat de visuele identiteit van jouw onderneming niet verloren gaat door zelf designs te gaan maken. Crush Creatie biedt je de mogelijkheid om een aantal templates voor je klaar te zetten in de stijl van jouw onderneming. Hierdoor hoef je zelf enkel de tekst aan te passen en blijft de stijl van jouw merk gewaarborgd.

Meer weten? Neem gerust contact met me op!

Liefs,
Iris

Wat is branding?

Wat is branding?

Ik hoor er veel ondernemers over praten… Een aantal van hen snapt écht wat het is en maar een enkeling weet het toe te passen. Maar elke ambitieuze ondernemer wil er iets mee doen: branding.

Helaas kom ik nog steeds veel ondernemers tegen die niet precies weten wat branding is. En om het toe te passen voor jouw onderneming is het uiteraard essentieel om te weten waar je het over hebt.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: branding is een gevoel, een beleving. Mensen hebben bepaalde associaties en gevoelens bij een merk. Je zult als ondernemer goed moeten weten waar jouw bedrijf, product of dienst voor staat om het over te kunnen brengen als een sterk merk. Wanneer je wilt dat jouw klanten bepaalde associaties bij je merk hebben, zul je eerst moeten weten wélke je wilt uitstralen. Om een goede strategie te bepalen, moet je eerst weten wat je missie en visie zijn. Zo zijn er nog een aantal zaken die je moet bepalen voor jouw branding, deze leer ik je graag tijdens een VIPdag of Branding Workshop.

Branding breng je niet over op je klanten door je kernwaarden, missie, visie en meer op een briefje aan ze te geven. Nee, het draait dus om een gevoel, een ervaring, een beleving. Je gaat ook niet alleen naar Starbucks voor de koffie, maar ‘proeft’ ook van de unieke ervaring. Na een dag shoppen bij IKEA maken ze je aan het eind nog eens duidelijk waar ze voor staan, door een hotdog van €0,50 aan te bieden bij de kassa. Het is bewezen dat bedrijven die een sterk merk hebben, een hogere waarde hebben dan bedrijven met exact hetzelfde product, maar dan van betere kwaliteit. Sterke merken verkopen meer producten tegen een hogere prijs, omdat klanten zich kunnen identificeren met de personaliteit van het merk.

Dus: branding is geen logo, huisstijl, website of mooi product. Branding is een ‘pakketje van unieke waarden’ die een ervaring, gevoel en beleving overbrengen op de klant. Uiteraard kan de juiste visuele identiteit hier zeker aan bijdragen, daarom biedt Crush Creatie een combinatie van branding én design. Zo komt de ‘vrouwelijke touch’ die Crush Creatie wil uitdragen terug in alle visuele uitingen, maar ook in werkwijze, communicatie, klanten, het team van Crush Creatie, en ga zo maar door.

Benieuwd hoe jij branding kunt inzetten voor jouw merk? Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek. Zie ik je snel bij mij op kantoor voor een lekker kopje koffie?

 

Liefs,
Iris

 

Interview door Kristel de Bie

Interview door Kristel de Bie

Kristel interviewt elke maand een girlboss die haar inspireert. Overigens vind ze dat er in elke vrouw een girl boss schuilt, als je iets maar écht wilt en er vervolgens 100% voor gaat (eens!). Who run the world? Girls!

Via social media kwam Kristel in contact met Crush Creatie. “De 23-jarige Iris heeft een eigen bedrijf, Crush Creatie, waar ze ijzersterke branding en onderscheidende designs voor merken ontwerpt. Aangezien ik zelf op dit moment natuurlijk druk bezig ben met het opzetten van mijn eigen fashion label kon ik niet wachten om Iris het hemd van het lijf te vragen.” – Aldus Kristel.

Lees hier het hele interview.

Van ontwerp tot logo

Van ontwerp tot logo

Het ontwerpen van een logo is elke keer opnieuw een súper leuk proces. Het is de kunst om de opdrachtgever steeds weer te verassen met een uniek ontwerp. Dat een logo niet in een dag ontwikkelt kan worden, wist je waarschijnlijk wel. Maar welk proces nodig is om tot het definitieve ontwerp te komen? Ik ga proberen om je mee te nemen in het traject dat klanten van Crush Creatie doorlopen.

De Intake

De eerste stap is altijd een intake. Tijdens deze persoonlijke ontmoeting maak ik kennis met jou, de opdrachtgever. Als klant van Crush Creatie krijg je tijdens dit gesprek dan ook allerlei vragen op je afgevuurd, van ‘wie is je doelgroep’ tot ‘wat zijn de belangrijkste kernwaarden binnen je bedrijf’. In de meeste gevallen blijkt dat er eerst een goede strategische basis gelegd moet worden, omdat je nog niet specifiek genoeg kunt benoemen waar jouw onderneming voor staat en welke missie en visie hierbij horen. In dat geval plannen we een Branding VIPdag of kun je jezelf inschrijven voor de Branding Workshop van Crush Creatie.

Persoonlijke smaak en stijl

Wanneer we knopen hebben doorgehakt op het gebied van branding, gaan we dit visueel doorvertalen. Een goed hulpmiddel daarvoor is Pinterest. Laten we fotografie By José Chan als voorbeeld nemen, zij liet onlangs een logo ontwerpen door Crush Creatie. José haar Pinterest bekijk je hier. Zoals je ziet heeft ze goed nagedacht over de stijl, typografie, vormen en kleuren die haar aanspreken.

De eerste opzet

Daarna is Crush Creatie aan zet! Het is gebruikelijk wanneer je werkt met Crush Creatie, dat je twee ontwerpvoorstellen krijgt. Hierdoor kunnen we ingaan op meerdere stijlen en ben je niet direct beperkt tot één ontwerp. Om bij het voorbeeld van José te blijven, hieronder zie je een voorstel voor haar logo dat het niet geworden is.

logo ontwerp* De foto’s die je hierboven ziet zijn gemaakt door By José Chan.

Doorontwikkelen en correctie

In José haar geval lieten we bovenstaand ontwerp compleet vallen, maar het kan uiteraard ook zo zijn dat je ervoor kiest om door te gaan met een combinatie van twee logo’s. Na het opleveren van de eerste logo’s gaan we dus een (of een combinatie van twee) voorstel(len) doorontwikkelen. Je kunt zelf suggesties doorgeven van wat je nog graag wilt zien, denk hierbij aan vormen, kleurcombinaties, lettertypes, enzovoort. In José haar geval hebben we een sterretje toegevoegd en zijn we gaan spelen met de lay-out.logo schets

Jouw unieke nieuwe logo

Uiteindelijk wordt het logo gefinetuned naar een definitief ontwerp. Je ontvangt meerdere variaties van je logo, zodat je hem overal voor kunt gebruiken. José haar logo kun je tegenkomen in het wit met goud, in peach, in wit en in 90% zwart. Je ontvangt diverse bestandsformaten (zoals PNG, JPG en EPS) zodat je logo overal mooi zichtbaar zal zijn. Hieronder zie je het uiteindelijke logo van By José Chan.

“Super!! Dankjewel! Ik ben er heel blij mee.” – Aldus José

logo ontwerpen
* De foto’s die je hierboven ziet zijn gemaakt door By José Chan.

Een logo ontwerp is een heel spannend proces, maar o-zo leuk!
Wil je meer weten? Je bent van harte welkom voor een (vrijblijvend) intakegesprek bij Crush Creatie.
Neem gerust contact op.

 

P.S. deze maand kun je een logo ontwerp winnen bij Crush Creatie. Ja, écht waar! 😱😍🙌🏻
Lees hier hoe je mee kunt doen.

 

WIN een logo! 😱😍🙌🏻

WIN een logo! 😱😍🙌🏻

Hoera! Op 1 september bestaat Crush Creatie precies twee jaar!

Bedankt voor alle inspiratie, leuke opdrachten en gave samenwerkingen! Ik wil deze mijlpaal graag met jullie vieren, daarom kun je deze maand een logo ontwerp winnen.

Volg Crush Creatie op Facebook en Instagram om te zien hoe je kans kunt maken, succes!

Work hard, play hard

Work hard, play hard

Hoi allemaal,

Het eerste half jaar van 2017 zit erop en ik ben super dankbaar; het was een tóp halfjaar!
Tijd om er even tussenuit te gaan om te genieten van een welverdiende vakantie.

Van 7 t/m 25 augustus piep ik er tussenuit en is Crush Creatie gesloten. Vanaf 28 augustus ben ik weer bereikbaar, maar de eerste week wordt gebruikt om het een en ander voor Crush Creatie zelf uit te werken. Vanaf 1 september gaat Crush Creatie weer voor jullie aan de slag!

X,
Iris